Blogg

Facebook - profil, side eller gruppe?

Postet den 4 mai 2011
i Facebook 
av madsarild
Dersom du har vært litt inne på Facebook er sjansene store for at du har lurt på hva som er forskjellen mellom en profil, side og en gruppe.

Selv om de ved første øyenkast kan se veldig like ut er det klare forskjeller mellom dem. Dette er det du må vite for å få mer ut av din satsing på Facebook.

Facebook-profil (Hjem)

Profilen er obligatorisk utgangspunkt. Du må ha en personlig konto for å kunne opprette sider og grupper og er begrenset til "en per person". Å ha flere personlige profiler kan være i stride med Facebooks brukervilkår og kan føre til at dine konto blir slettet.

Facebook-profilen er om deg som privatperson. Selv om du kan bygge fordelaktig forretningsforhold her, er det ment å være mer personlig. Du kan, imidlertid, blande forretninger og privatliv. Ved å bruke vennelistefunksjonen, kan du sende ut statusoppdateringer, bilder og notater. Dette tar litt mer åndsnærværelse, men kan være et svært nyttig verktøy for både målrettet markedsføring og omdømmebygging.

Facebook-profil begrenser deg til 5000 venner (den gjennomsnittlige personlige brukeren har om lag 120 kontakter).

Facebook-side

Din Facebook-side en slags mini-utstillingsvinduet designet for egenreklame. Som sådan, bruk en vennlig, uformell, men profesjonell oppførsel. Gi nyttig informasjon, lenker til artikler og blogginnlegg, bilder og video - alt som kan oppfattes som verdifult for brukeren. Fordi alle statusoppdateringer vises i fansens nyhetsstrømmer (noe som gjør det synlig for alle deres venner), kan Facebook-sider tiltrekke nye fans (kunder) gjennom eksisterende kunder.

Analyseverktøy er tilgjengelig slik at du kan overvåke utviklingen og skape liv på sidene. Med ubegrenset fans og mulighet for flere administratorer, er Facebook-sider det beste valget for bedrifter og organisasjoner.

Facebook-grupper

Finn og hold kontakten med likesinnede personer gjennom FB-grupper. Folk liker å gjøre forretninger med dem de stoler på og føler deg mest komfortabel med. En gruppe kan være organisert rundt din bedrift eller produkt og brukes til å skape et fellesskap - men pass på å gi noe av verdi for medlemmene. Dette er ikke stedet å markedsføre aggressivt men i stedet den er et forum hvor kundene kan få råd eller for å lære å bruke de produktene du selger.

En Facebook-gruppe kan være Åpen, Stengt (gruppe admin godkjenner medlemmer) og Hemmelig (kun medlemmer og de ​​inviterte vet om gruppen).

Del denne artikkelen:
blog comments powered by Disqus