Blogg

Er sosiale medier rett for alle?

Postet den 16 juni 2011
i Sosiale Medier 
av madsarild

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt eller lest at "Ikke alle bør være tilgjelige i sosiale medier" -  jeg har til og med sagt det selv. Forklaringen som blir gitt er at noen selskaper rett og slett ikke har midlene. De har ikke budsjett, ressurser, mennesker, erfaring eller riktig holdning.

Stiller du feil spørsmål?

I det siste har jeg tenkt at spørsmålet "Er sosiale medier riktig for min bedrift?" kanskje er feil spørsmål. Hva om vi isteden stiller spørsmålet "Skal min bedrift dele med verden hva vi gjør og hvem vi er?". Og jeg har nesten lyst til å si at dersom svaret ikke er ja, foreslår jeg at du tar opp pc'en, mobilen eller pad'en din, eller hva du leser dette på, og dunke deg i hodet til du innser at svaret er alltid ja.

Det er derfor du driver butikk: slik at flere og flere kunder kan finne deg, kjøpe fra deg og fortelle alle at de vet hvor bra du er.

Grunnen til at man ofte tenker at sosiale medier er ikke for alle er fordi mange kun fokuserer på to områder av sosiale medier:

  1. Den plattform som er mest populær (som Facebook og Twitter).
  2. Den oppfatningen at sosiale medier handler om de "samtalene" som finner sted på nettet om deg, dine konkurrenter og / eller bransjen du er i.
Begge deler er riktig i seg selv, men ingen av dem er den det viktigste stedet å begynne.

Det som gjør sosiale medier (eller andre type media) virkelig "sosiale" er muligheten til å dele. Enten det er gjort på en intern basis med dine ansatte eller offentlig (eller begge), er deling det beste stedet å begynne. Del alt det er for folk å vite om deg (nyheter, artikler, white papers, dine tanker, etc.). Del utover ditt eget nettsted, og skyv denne informasjonen inn i kanaler hvor folk som kan være på jakt etter hva du har å tilby.

Del og bli delt

Det er viktig å optimalisere nettstedet ditt slik at det kan bli funnet på søkemotorer, men ikke glem at  YouTube faktisk er den nest største søkemotoren (etter Google ) og folk gjør alle typer søk innen sine online sosiale nettverk som LinkedIn, Twitter, Facebook og så videre. De leter i bransjeblogger og podcaster for å se hvem som sier hva om hvem. Desto mer tilgjengelig du gjør innholdet ditt, jo lettere finner folk deg - overalt.

Når du begynner å dra nytte av dette, vil du begynne å se mange flere alternativer som er tilgjengelige - fra verktøy som kan hjelpe deg til bedre samarbeide både internt og ved å utnytte innspill fra publikum, til å lytte til tilbakemeldinger og dialog rundt din merkevare eller bedrift. Alt dette offentlige innholdet er der. Det kan hjelpe deg til å bedre analysere din  markedsposisjon, få vite hva kundene egentlig tenker om deg og dine konkurrenter, og det kan også gi indikasjoner på hvordan du kan forbedre og fornye deg.

Så hvorfor er ikke din bedrift aktiv i sosiale medier?

Kommenter eller del dine erfaringer nedenfor.

Les mer:
Selg mer med sosiale medier
Hva er sosiale medier?

Del denne artikkelen:
blog comments powered by Disqus