Blogg

Hvor ofte bør du gjøre det?

Postet den 22 juni 2011
i Facebook 
av madsarild
Hvor ofte bør vi sende ut nyhetsoppdateringer for en Facebook-side til de som følger den? Holder det med en gang i uken? Daglig? Eller enda oftere?

SocialBakers har sett på hvordan forskjellige Facebook-sider gjør det og kommet fram til at hyppigheten blandt annet varierer med hvilken type firma eller organisasjon som driver siden.

De har kommet frem til at bedrifter, organisasjoner og merkevarer vanligvis ikke bør legge informasjon ut oftere enn en gang om dagen dersom de ikke har noen virkelig eksepsjonelle nyheter. Noen kanskje kun annenhver dag, eller et par ganger i uken. Medieselskaper kan derimot tillate seg å oppdatere hyppigere og fremdeles klare å engasjere sine fans.

Deres data viser at de største merkevarene på Facebook i gjennomsnitt oppdaterer sidene sine en gang daglig mens medieselskapene hadde et snitt på 7 daglige oppdateringer.

Så hva er det ideelle antallet?

Det finnes ingen magisk formel for hav som er det ideelle antall oppdateringer, men man kan kanskje klare å skissere noen retningslinjer. Dersom du har færre enn 2 innlegg i uken, vil du ikke engasjere publikum nok for dem å opprettholde en sosial sammenheng med deg, og du vil miste engasjement.

Hvis du ikke er konsekvent i dine innlegg, vil miste engasjement av dine fans.Hvis du legger ut altfor ofte, vil de bli irritert og forlate nettstedet ditt. Det er tider du har mye å fortelle og som du kan ønske å poste oftere enn den "anbefalte" - når det skjer sørg, for at innleggene er spredt ut over tid. Ingen ønsker å logge inn og se ansiktet ditt 5 ganger på rad, sorry, men sannheten kan være smertefullt.

Det betyr at det ideelle antallet er mellom 5 - 10 innlegg per uke som en bedrift, og som mediebedrift, er dette typisk 4-10 ganger høyere, da nyheter er informasjon folk engasjere seg med hele dagen lang.

Hvor ofte oppdaterer du din Facebook-side?

Del denne artikkelen:
blog comments powered by Disqus