Blogg

Twitter - en introduksjon

Postet den 13 juni 2011
i Sosiale Medier Twitter 
av madsarild

Twitter er det engelske ordet for (fugle)kvitring. Twitter er en måte å få kontakt med andre mennesker som deler dine interesser eller som kan være interessert i hva du har å si.

Twitter er en fin måte å generere mer trafikk til bloggen din og gjennom å bygge et reelt forhold med leserne.

Hva er Twitter?

Twitter er et informasjonsnettverk. Millioner av mennesker, organisasjoner og bedrifter bruker det til å oppdage og dele ny informasjon.

På Twitter kan alle lese, skrive og dele meldinger på inntil 140 tegn. Disse meldingene, eller Tweets, er offentlige og tilgjengelige for alle som er interessert i dem.Twitter-brukere abonnere på meldingene ved å følge din konto. De som følger en Twitter-bruker får hver og en av meldingene i tidslinje deres, en strøm av alle kontoene de har abonnert på.

Når du kombinerer meldinger som er raske til å skrive, lett å lese, offentlig, opt-in, og tilgjengelig overalt, har du en kraftig måte å kommunisere på.

Hva kan Twitter gjøre for bedrifter?

Som en bedrift, kan du bruke Twitter til å raskt dele informasjonen, samle markedsinformasjon og innsikt, og bygge relasjoner med mennesker som bryr seg om din bedrift.

Twitter-ordbok

Twitter-brukere har utviklet kort-form syntaks for å gjøre mest mulig ut av 140 tegn. Her er det grunnleggende.

  • Mention
    Når du har registrert deg og valgt en Twitter brukernavn, og andre kan du nevne en konto i din Tweets ved forut den med @-symbolet, f.eks: "Glad forsendelsen ankom @webidentitet ! "
  • Retweet
    Når du ser en Tweet av en annen bruker som du vil dele, klikk Retweet under den for å videresende den til dine etterfølgere umiddelbart.
  • Direct Message
    Hvis du ønsker å tvitre privat til en bestemt bruker som allerede følger deg, start din Tweet med DM eller D til direkte-melding dem, f.eks: "DM @madsarild hva er ditt ordrenummer? "
  • Hashtag
    Brukere ofte setter du # på ord i sine Tweets å kategorisere dem for andre f.eks: "Sjekk ut våre nye produkter #nyheter" Tenk på hashtags som tema i Tweet din. Brukerne kan deretter klikke på en hashtag for å se andre tilsvarende-tema tweets og finn din i søket.

Hvordan bygge et godt nettverk på Twitter

  1. Del. Del bilder og bakgrunnsinfo om virksomheten din. Enda bedre, gi et glimt av ting som er under utvikling. Brukerne kommer til Twitter for å komme og dele den nyeste, så gi det til dem!
  2. Hør. Overvåk regelmessig kommentarer om din bedrift, merkevare, og produkter.
  3. Spør. Still spørsmål til dine etterfølgere for å fange opp verdifull innsikt og vis at du lytter.
  4. Svar. Svar på komplimenter og tilbakemeldinger i sanntid
  5. Belønning. Tweet oppdateringer om spesialtilbud og rabatter.
  6. Demonstrere bredere ledelse og kunnskap. Referer til artikler og lenker om det store bildet som gjelder for virksomheten.
  7. Vern om dine interesser. Retweet og svar offentlig til tweets postet av dine etterfølgere og kunder.
  8. Etabler riktig stemmen. Twitter-brukere har en tendens til å foretrekke en direkte og ekte tone fra virksomheten din, men tenk på stemmen når du tvitrer. Hvordan vil du at din bedrift skal vises på Twitter fellesskapet?

Dett var en kort introduksjon og det finnes selvsagt mye å ta tak i her. Jeg foreslår at du lager deg en konto på Twitter og prøver det ut, og ser om du finner det nyttig.

Er det noe du lurer på om Twitter? Still spørsmål nedenfor, på vår Facebook-side eller kanskje på vår Twitter-profil?

 

Del denne artikkelen:
blog comments powered by Disqus